21 d’oct. 2010

Sabies què ?


El cervell de les persones bilingües és més ràpid i eficaz


El grup d’investigació de Neuropsicologia i Neuroimatge Funcional de la Universitat Jaume I de Castelló, dirigit pel catedràtic de Psicologia Bàsica, César Ávila Rivera, ha descrit que les persones bilingües són més ràpides i eficients en determinades tasques en les que es fan servir funcions executives degut a una diferent forma de control cerebral.

L’estudi desenvolupat pel grup d’investigació de la universitat pública de Castelló, en el que també han participat dos professors de la Universitat Pompeu Fabra, ha posat de manifest que les persones bilingües fan servir el lòbul frontal inferior esquerrà, l’àrea de Broca, per respondre estímuls on es realitzen funcions executives (com ordenar formes per color o forma), mentre que les persones monolingües utilitzen la part dreta per respondre els mateixos estímuls.

L’àrea de Broca esquerra, on precisament es produeix la resposta per canviar de llengua, està situada a l’hemisfèric esquerrà frontal del cervell i és la responsable del processament del llenguatge realitzant tasques relacionades amb la producció de la parla i en el cas de les persones bilíngües, del control de la llengua que s’utilitza. Diversos estudis conductuals havien trobat aquesta diferència en les funcions executives entre bilingües i monolingües, però fins ara, no s’hi havia realitzat la descripció neural.

 “Les conclusions són molt importants, perquè evidencien un aspecte desconegut del bilingüisme, que va més enllà de les avantatges lingüístiques, i és que les persones bilingües són més eficaces en respondre a determinats estímuls”, explica l’investigador César Ávila, qui assegura que l’estudi demostra que el bilingüisme no només té efectes sobre el cervell a nivell lingüístic, sinó que funciona de forma diferent, destacant la importància d’introduir les llengües a edat primerenca perquè produeix beneficis cognitius.

 I amb açò, quina conclusió podem extraure? La importància d’aprendre. Com diu la dita “El saber no ocupa lugar” i el fet que els xiquets puguen tindre una educació bilingüe, o inclús plurilingüe, és fructífera i deuria d’encaminar els plantejaments d’aquelles persones encara negatives a açò.
S’ha mantingut durant molt de temps la idea de que a l’hora d’ensenyar el llenguatge a un nen sord  es fera únicament amb una llengua, amb la base errònia de que es podrien produir interferències d’aprenentatge. El temps ha demostrat que l’ensenyament de diferents llengües és estimulador, a més de beneficiós. Un entrenament logopèdic adequat junt a una família implicada, són les bases de la bona adquisició del llenguatge. Les diferents llengües l’estimularan i el prepararan per a una incorporació a l’escola més normalitzada.


La immersió és possible

Projecte integrat de llengües

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada